Történelem tanórák gimiben

Batsányi gimi történelem

Diák és tanár kompetenciák

2025. április 23. - Töritanár_

Diákkompetenciák [forrás]

Nézzük meg, hogy mi az Európai Tanács által meghatározott 8 alapkompetencia, kulcskompetencia:

  • Anyanyelvi kommunikáció
  • Idegen nyelvű kommunikáció
  • Matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciák
  • Digitális kompetenciák
  • A tanulás tanulása
  • Személyközi és állampolgári kompetenciák
  • Vállalkozói készségek
  • Kulturális ismeretek

Anyanyelvi kommunikáció

Az anyanyelvi kommunikáció része a szövegértés, az olvasás, a beszéd, és az írás. A kontextusok megértése, a különböző kifejezések azonosítása és használata, a hanglejtések megértése mind-mind ide tartozik. Lényege, hogy a kompetencia birtokában az egyén képes magát maradéktalanul kifejezni, társait pedig megérteni.

Idegen nyelvű kommunikáció

Az idegen nyelvű kommunikáció ma már szinte ugyanolyan fontos, mint az anyanyelvi. Aki nem beszél jól legalább egy nyelvet, az hátrányból indul a munkaerőpiacon. Különbség az anyanyelvi kommunikációhoz képest, hogy az idegen nyelvű információcsere a különböző kultúrák közötti megértést is magában foglalja.

Matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciák

A szorzás, az osztás, a valószínűségszámítás, a sebességszámítás, a kémiai reakciók és a természeti jelenségek magyarázata (pl. időjárás) tartozik ebbe a kategóriába. Azok, akik tisztában vannak a természet alaptörvényeivel, és jól alkalmazzák a tanított módszertanokat, felismerik az ok-okozati összefüggéseket, illetve könnyebben sajátítják el a problémamegoldás képességét.

Digitális kompetencia

Az információs és kommunikációs technológiák ismerete, megértése és hatékony alkalmazása felgyorsítja az emberek közötti információcsere folyamatát, ezáltal a tudásmegosztás is gyorsabbá válik. Már manapság is rengeteg területen megkerülhetetlen a digitalizáció, és ez a jövőben csak fokozódni fog. Ezen felül részét képezi a mai világ kihívásaival és veszélyeivel való hatékony szembenézés, hiszen a digitális világban is kell már számítania az embereknek különböző támadásokra.

A tanulás tanulása

A tanulás képessége is tanulható. A tudásanyag feldolgozásának módszere, az önismeret, a belső motiváció megtalálása, az időbeosztás mind-mind ide tartoznak. Ez talán a legfontosabb kulcskompetencia: hiszen ha az egyén hatékonyan tanul, akkor sokkal nagyobb tudást halmozhat fel.

Személyközi és állampolgári kompetenciák

Ezek azok a kompetenciák, amelyek egy személy számára szükségesek ahhoz, hogy a társadalom megbecsült tagjává váljon. Ide tartozik az empátia, a segítőkészség, a csapatmunka, a felelősségvállalás, az igazságosság és a konfliktusmegoldás. Tehát minden olyan készség, amely a személyek közötti interakciót megkönnyítheti, jobbá teheti.

Vállalkozói kompetencia

A vállalkozói kompetencia tulajdonképpen a változás, változtatás iránti igényt jelenti. Problémamegoldás, sikerorientáltság, jó célkitűzés, illetve stratégiai szemlélet szükséges hozzá. A vállalkozói kompetencia eléréséhez biztos háttér, támogatás és önbizalom kell. 

Kulturális kompetencia

A kulturális kompetencia a képzőművészet kifejezőeszközeinek használatát jelenti. Az érzések, gondolatok és megélések kifejezésének módjait. Ilyen például a szépirodalom, a festészet és a zene. 

Kulcskompetenciák fejlesztése és ellenőrzése online keretrendszerben

Egy képzésszervező rendszer segíthet a kulcskompetenciák mérésében és fejlesztésében. Az Európai Tanács minden készséghez meghatározott szükséges ismereteket, készségeket és attitűdöket, amelyeket mérni lehet.

Az idegen nyelvű kompetencia esetében

  • Ismeret a szókincs, a nyelvtan, a nyelvi stílusok használata, az irodalmi szövegek ismerete (levélírás, újságírás, formális és informális tájékoztatás), stb.

  • Készség a szóbeli kommunikáció megértése, a beszélgetés kezdeményezése, folytatása és lezárása, stb.

  • Attitűd pedig a kultúrák iránti nyitottság vagy a nyelvek történelme iránti érdeklődés.

Egy képzésszervező rendszer feltérképezi, hogy kinek milyen szinten áll a képzettsége. A rendszerben létrehozhatók képzések, amelyekhez teszt kapcsolódik. Ezek kiértékelése után a rendszer lehetőséget ad a visszajelzésre, statisztikát készít a tanulók teljesítményéről, és kijelzi, mely területeken szükséges további képzés elvégzése. A kulcskompetenciák kiválóan mérhetőek és fejleszthetőek távoktatás során.

vonal.jpg

Tanár kompetenciák [forrás]

  1. A szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás. Ezen belül a hallgató készüljön fel az ismeretek (önálló) megszerzésére, elemzésére, értékelésére és átadására, a rendelkezésre álló technológiák alkalmazására.
  2. Tervezés, a pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése. Ezen belül legyen képes a fejlesztési – tanulási környezet megteremtésére és menedzselésére, az innovációra és kreativitásra.
  3. A fejlesztés – tanulás támogatása. Legyen képes a taneszközök, tanulási források értelmezésére, elemzésére, adott esetben önálló előállítására.
  4. A gyermek személyiségének fejlesztése az egyéni bánásmód érvényesülésén keresztül. Ezen belül képesnek kell lennie együtt dolgozni a gyerekekkel, mint egyénekkel, és támogatnia kell őket optimális fejlődésükben. Kiemelten fontos ezen belül a gyermek személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése, a hátrányos helyzetű, sajátos nevelési igényű vagy beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermek, tanuló többi gyermekkel, tanulóval együtt történő sikeres neveléséhez, oktatásához szükséges megfelelő módszertani felkészültség.
  5. A tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése. Ezen belül kiemelten fontosak az interkulturális készségek, valamint a helyi közösségek.
  6. Értékelés, a pedagógiai folyamatok és a tanulók személyiségfejlődésének folyamatos értékelése, elemzése. Ebben alapvető, hogy a hallgató legyen képes önreflexióra és önkorrekcióra, valamint ennek átadásával kapcsolatban legyenek átfogó módszertani ismeretei.
  7. A kommunikáció, szakmai együttműködés és problémamegoldás. Ezen belül legyen képes a konfliktusok felismerésére és az ismert technikák alkalmazására a felmerülő konfliktusok oldása és hatékony kezelése érdekében.
  8. Az elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért. Ezen belül elsősorban a négy fő kompetencia-csoport szándékos és gyakorlat-orientált (ön) fejlesztésének módszertani ismereteinek elsajátítása:
  • -          Szakmai kompetenciák (ismeretek, készségek)
  • -          Személyes kompetenciák (pl. pontosság, önállóság, döntésképesség, türelem, megbízható, kitartó)
  • -          Társas kompetenciák (pl. határozottság, irányítási készség, kommunikációs készség)
  • -          Módszerkompetenciák (pl. gyakorlatias feladatértelmezés, figyelemösszpontosítás, áttekintő képesség, helyzetfelismerés)
süti beállítások módosítása